Afbeelding

Panorama 1

Keteldalen en nationale parken

Wandeling 3: Centrale Pyreneeën

Het centrale gelegen gebied vormt het hoogste en meest spectaculaire deel van de Pyreneeën. De gletsjers hebben hier diepe kloven uit gesleten. Zoals het indrukwekkende Cirque de Gavarnie, waar me duidelijk werd wat een 'keteldal' is, dat in verschillende verhalen van Old Shatterhand en Winnetou voorkomt. Het is een aaneen schakeling van nationale parken: Pyrénées Occidentales, de Ordesa en de Los Circos. De vallei van Ossau is een reservaat voor vale gieren, waar ook steenarenden en lammergieren nestelen. De bescherming van de nationale parken is hard nodig, vanwege de druk van de vele toeristen die op dit gebied afkomen. Overigens behoeven de bruine beren, die hier als enige plek in Europa nog in het wild voorkomen, meer de bescherming tegen de lokale bevolking.

Indeling van de tocht
Deze trektocht hebben we in juli 1991 gemaakt. We volgden de GR 10 (die voor een klein deel samenviel met de HRP) in drie etappes: van Cauterets naar Gavarnie (dag 1 t/m 3), van Gavernie naar Saint-Sauveur (dag 4 t/m 6), dan met de bus naar Barèges vanwaar we liepen naar Vielle-Aure (dag 8 t/m 10). Zie het wandelschema .

Hoogste hut is bij de Vignemale
We (dat zijn Wilma en ik) komen 's ochtends aan op het station in Cauterets, dat in een prachtig dal ligt. Er zijn hier vele campings, maar wij gaan na een terrasstop meteen op pad. Dit volgt een wild stromende Gaube met forse watervallen. Zie de 2e foto bij  informatiebronnen . In deze regio valt veel regen, wat we helaas ook tijdens onze tocht ervaren hebben. Er zijn in dit gebied ook talloze meren, waarvan vele voor elektriciteitsopwekking gebruikt worden. Bij de Pont d'Espagne gaat het pad de Vallée de Gaube in. We komen bij een prachtig meer (Lac de Gaube) uit, waar we ons eerste kampement opslaan.
De volgende dag genieten we vanaf de Refuge des Oulèttes van het beroemde uitzicht op de steile noordwand van de Vignemale, die hier boven de sneeuw- en ijsresten bijna 800 meter loodrecht omhoog gaat. Het gletsjerwater van de noordkant stroomt in verschillende kronkelende beken door de drassige vlakte en komen bij de hut bij elkaar in de Gave des Oulettes de Gaube.

Zie Vignemale .

Cirque de Gavarnie
We vervolgen met een steile klim naar de col van de Hourquette d'Ossoue, met 2.734 meter het hoogste punt van de tocht. Hier kan je mooi de toppen van de Cirque de Gavarnie zien, met de Brèche de Roland als opening halverwege in de kam.

Klik op de foto voor panorama uitvoering

De refuge Bayssellance is de hoogste hut in de Pyreneeën, en uitvalsbasis voor de Glacier d'Ossoue en de top van de Vignemale. Op wandeling 4 hadden we mooi zicht op de Glacier en de Col met de Refuge de Baysellance. Zie Glacier d'Ossoue .'s Avonds dreig ik last van de hoogte te krijgen (na twee dagen al zo hoog slapen kan te snel zijn), maar het gaat gelukkig over. Het dal van de Ossoue, is heel verlaten. Wel horen we tijdens het afdalen het hoge schreeuwen van talrijke alpenmarmotten (met het formaat van een dikke haas). Deze zijn vaak te vinden in onbewoonde, groene dalen met veel rotsblokken en goed te observeren. Ze maken een komische indruk, en komen volgens onze gids veel in oude mythen voor als gnomen en schatbewaarders.
Aangekomen in Gavarnie doen we een dagje rustig aan. Op deze regenachtige dag maken we een wandeling naar de Cirque de Gavernie, een groots, rond lopend keteldal met de hoogste waterval van Frankrijk (442 m). De Pic de Marboré heeft sterk sprekende gelaagde rotswanden, die doet denken aan een overslaande golf in de branding.

Idyllische alpenwei
We hadden oorspronkelijk het plan om ook stukken van de Haute Randonnée Pyrenées te doen, maar de weervoorspellingen zijn steeds te ongunstig. Daarom pikken we de GR 10 weer op. Na een vrij open stuk komen we in het zijdal in het bos terecht: Sapinière de Bué. Beneden komen we op de schilderachtige alpenweide van de Gave, waar we de tent opzetten. Dit hele stuk komen we meer granges (zomerboerderijtjes) tegen, die overigens een weinig gebruikte indruk maken.

Langs de gave komen we in het mooie beboste hoofddal dat steile wanden heeft, waardoor het pad van de Gave de Gavarnie weer omhoog moet. Zo komen we in Luz-St-Sauveur (religieuze streek hier). Dit is een stadje waar we een dagje blijven om inkopen te doen. Mijn schoenen zijn aan vervanging toe.

Merenparadijs
De volgende dag lopen we eerst via het bos omhoog naar het Chateau de Marie en de Belvedère met een mooi uitzicht over de vallei. 's Middags nemen we de bus naar Barèges, waar de camping Rivères een echte trefkamp-sfeer heeft: veel bergwandelaars die ervaringen uitwisselen. De volgende dag komen we een parapente-schooltje tegen: dat zweven aan zo'n geval ziet er aantrekkelijk uit. Je landt er eleganter mee dan met parachutespringen!
We komen nu in het Réserve naturelle du Néouvielle, een gebied tussen de 1.800 en 3.100 m dat bekend is door zijn talrijke meren, zeldzame planten en insecten. Er moeten ook gemzen zijn, maar die laten zich niet zien.

Bij de Aygues Cluses (ondergrondse wateren) is een prachtige kampeerplek,
tussen de toppen, aan een beekje en bij twee meertjes, helemaal voor ons alleen.

Op de Col de Madamète zien we de volgende dag beneden het meren-paradijs liggen. Er ligt nog wat sneeuw op de bovenste hellingen, en het water is diepzwart. Bij het Lac d'Aubert hebben we een mooi zicht op de hoogste top van het gebied, de Pic de Néouvielle (3.091 m).

Bekijk de Pic de Néouvielle in rondvlucht via Google Earth

Als we de eerste meren gepasseerd zijn komen we helaas de eerste automobilisten weer tegen die hier komen picknicken. We duiken de bossen weer in en klimmen na het Lac de l'Oule gepasseerd te zijn weer omhoog. De dag daarop is het weer slecht weer. Bij de Col de Portet komen van die lelijke ski-installaties in het zicht. Na een korte stop dalen we af naar Vielle-Aure. Daar nemen we lekker een hotel.
De volgende dag gaan we met bus en trein naar Bagnères de Luchon. Daar gaat een droom van me in vervulling: ik maak een 'Vole-Bi-place' met een parapente.