Afbeelding

Wandelschema 3

Dagtochten vanuit Le Tour

Tour du Mont Blanc deel 3

In 2010 liep ik de gletsjertoertocht Haute route van Chamonix naar Zermatt. Ter voorbereiding maakte ik twee dagtochten vanuit Le Tour, in het dal aan de Franse kant van de Mont Blanc. Daarbij volgde ik ook een stuk van de route van de Tour du Mont Blanc (TMB), vanaf Col de Balme op de Frans-Zwitserse grens tot La Tête au Vents voorbij Argentière.

Met telesiège naar Aiguille du Midi

Klik op de foto om in te zoomen op de Aig. du Midi

Aangekomen in Chamonix, begin ik met een tocht met de telesiège naar de Aiguille du Midi (3.842 m). Het eerste traject gaat tot Plan de l'Arguille (2.310 m), waar de Aiguille du Midi uit de wolken tevoorschijn komt (zie foto hierboven). Vanaf de Aiguille du Midi lijkt de Mont Blanc top dichtbij, maar die ligt toch nog 5 km naar het westen. De helling van de Mont Blanc naar Chamonix is één grote sneeuw en ijs massa. Vanaf een ander uitkijkpunt op de Aiguille du Midi heb je een schitterend zicht op de Glacier du Geant, met de Dent du Géant en de Grandes Jorasses daarachter (zie foto hieronder).

Klik op de foto voor de panorama-versie

Col de Balme naar Aig. des Posettes

Vervolgens met de bus naar Le Tour, dicht voor de Zwitserse grens. Daar is een refuge van de CAF, Chalet Alpine du Tour geheten, waar ik voor enkele nachten heb gereserveerd. Over drie dagen ga ik van hieruit met een groep de gletsjertoertocht Haute Route naar Zermatt lopen.
De volgende dag loop ik van Le Tour omhoog naar de Col de Balme op de grens van Zwitserland en Frankrijk, waar ook een refuge is. Er zijn vrij veel mensen, waaronder veel Japanners die vanuit Le tour met de stoeltjeslift omhoog gekomen zijn.

Vandaaruit is het een stukje dalen naar de Col des Rosettes, om bij Chalets de Balme een stevige lunch te gebruiken. Dit deel is duidelijk ook ski-gebied, getuige de vele liften. Mooi zicht op de Mont Blanc en de Aiguille Verte, met 4.22 m ook geen kleine jongen. De Aiguiette des Posettes (2.201 m) is het hoogste punt van de tocht. Van hier heb je ook zicht op Vallorcine (het aangrenzende dal met de autoroute naar Martigny) en op het massief van de Aiguilles Rouges.

Pal naar het zuiden ligt de Mont Blanc, die zich nu in de wolken begint te hullen. Hierna begint de afdaling naar Le Tour, over een mooi pad dat ondanks de steile helling goed te belopen is.

Via Aig. d'Argentière naar Lac Blanc

Ondertussen zijn enkele andere leden van de Haute Route-groep gearriveerd. Met hen maak ik de tweede wandeling, dit keer naar de Lac Blanc. We nemen het pad naar Tré-le-Champ. Vandaar gaat de TMB omhoog naar de Aiguilette d'Argentière. Wij lopen (onbedoeld) een lager pad, dat meer door het bos loopt, maar komen uiteindelijk toch bij de Aig. d'Argentière uit.
Hier lopen verschillende steenbokken rond, die tot zeer dichtbij te benaderen zijn. Vijftien jaar geleden waren die al zeer talrijk in de Gran Paradiso, heb ik in dit gebied had ik ze nog niet gezien.

HIer boven passeren we een rotswand waar verschillende mensen aan het rotsklimmen zijn. Via stalen ladders gaan we in de wand omhoog, tot we in Le Tête aux Vents aankomen. Van hieruit hebben we mooi zicht op Argentière en Le Tour. Op de voorgrond een stelie rots piek waar ook klimmers aan hangen...

Nu verlaten we de TMBroute en gaan verder omhoog naar het Lac Blanc. De route gaat langs verschillende meertjes om tenslotte bij een druk bezochte hut aan het Lac Blanc uit te komen. Na de inwendige mens versterkt te hebben gaan we weer terug.

Waar we weer in het bos komen gaan de anderen door naar Le Tour. Ik neem het pad naar beneden om in Argentière nog wat inkopen te doen. Daarna ga ik met de bus terug naar Le Tour, waar de groep voor de Haute Route inmiddels is gearriveerd.
De volgende dag vertrekken we richting Zermatt. We gaan nu niet rond het Mont Blanc massief, maar er over heen, via de Glacier en Col du Tour. Zie het fotoverslag Haute Route.