Afbeelding

Wandelschema 3

Dagtochten in het Val Ferret

Tour du Mont Blanc deel 2

In 1995 organiseerde het Nivon een bergsporttrefkamp in La Fouly in Zwitserland. Een week lang maakte ik dagtochten (en één tocht van 2 dagen) vanaf de kamping. Deze tochten volgden meestal voor een deel de route van de Tour de Mont Blanc. La Fouly ligt in het Val Ferret, dat de zuid-oostelijke kant van het Mont Blanc massief vormt. Het is een mooi groen dal, met kleine dorpjes en veel wandelmogelijkheden. Bij La Fouly is er een splitsing: het gehucht Ferret ligt in een zijdal, dat eindigt bij de Fenêtre de Ferret, de grens overgang naar het Aosta-dal in Italië. De andere tak is Combe des Fonds, dat bij de Col de Ferret overgaat in het Italiaanse deel van het Val Ferret.

De treinreis er naar toe is heel mooi. Zwitserland heeft prachtige dalen, vooral het stuk bij Martigny is indrukwekkend. Als ik aankom zijn er al een aantal mensen neergestreken. De kamping ligt heel mooi aan de voet van de Mont Dolent, die het drielandenpunt van Zwitserland, Italië en Frankrijk vormt. Vanaf de Mont Dolent en de Tour Noir komen gletsjers omlaag, en eindigen in enorme puinhellingen (morenen) met een woeste bergbeek. Er is nog veel sneeuw. La Fouly heeft mooie huizen en hele open stukken.

Wisselende wandelgezelschappen
Ik maak kennis met een aantal mensen, op een kamp als dit is altijd een open en gastvrije atmosfeer. Later komen nog een paar vrienden, Bert en Jolande. De alpenweiden staan volop in bloei, ik loop een stuk de helling op onder de Mont de la Fouly. Ter hoogte van Prayon daal ik weer af en loop door het bos en langs de rivier Dranse de Ferret terug naar de kamping.
De tweede dag ga ik met een jongen wiens naam ik helaas kwijt ben op pad, ik noem hem maar Wim. We gaan via Ferret naar de col, Fenêtre de Ferret aan de Italiaanse grens. De rivier gaat door een nauwe kloof, en al snel lopen we tussen de sneeuwvelden. Boven liggen drie meertjes tussen de witte bergwanden. Op de Fenêtre de Ferret aangekomen zijn we vlak boven de grote St. Bernhardpas. Hier vandaan zien we de Gran Paradiso liggen.

Traverseren over sneeuwvelden
De volgende tocht gaat naar de Col de Ferret, met Wim, Piet en nog iemand. De klim naar de Petit Col de Ferret biedt een schitterend uitzicht over het hele dal op. Van boven af lijkt de plek van de kamping niet zo safe meer, zo vlak onder de morenen en de woeste rivier, al ligt het wel in een stukje bos. Onderweg is er een kale rotswand met een fraaie golvende structuur en een opvallende volkomen rechte scheur erin. Boven aangekomen gaan we langs de Italiaanse kant over een aantal steile sneeuwvelden traverseren, onder de Têt de Ferret door naar de Grand Col de Ferret.
Van daaruit zien we het imposante massief, met de zwarte Grande Jorasses (4.208 m) tussen enkele wolken omhoog torenen. Aan de noord-oost kant zien we de bergketen van de Grand Combin (4.314 m), door de blinkende gletsjers nog fraaier.

Fotoloze huttentocht
Dan gaan we met een groepje een tweedaagse tocht maken naar de Cabane d'Orny. We lopen een lang vlak stuk langs de Dranse naar Praz de Fort, waar we het zijdal ingaan omhoog naar de Cabane, net onder de Pic d'Orny. Het is tamelijk bewolkt, zodat ik helaas geen foto's gemaakt heb. Mijn herinnering aan deze wandeling is daardoor ook niet zo helder meer.
Vijftien jaar later (2010) kwam ik tijdens de gletsjertocht van Chamonix naar weer langs de Pic d'Orny, tijdens de afdaling van het Plateau de Trient. Toen hadden we vanaf de Glacier d'Orny mooi zicht op de Grand Combin (panorama 5).
De volgende dag door de Combe d'Orny weer omlaag waar we weer in ons vertrouwde Val Ferret belanden. De heen- en terugweg door dit dal gaat door een gaaf naaldbos, en we passeren enkele aardige dorpjes.

De laatste dagen blijft het weer enigszins bewolkt. Ik maak met Bert en Jolande nog een wandeling naar Ferret, met onderweg talloze bloemen in de Alpenweide. In Ferret pikken we een terrasje. De volgende dag is het moment alweer gekomen om naar huis te gaan.