Thuispagina

Wereldoorlog I
Historische tocht

Gletsjertochten en sneeuwbuien

De tochten in het Ortler massief maakten deel uit van een alpencursus voor (licht) gevorderden van de Bergsportgroep van het Nivon Rotterdam. Onder leiding van Jörgen maakte ik met Dijs en Wilma een reeks van wandelingen en gletsjertochten, bestaande uit drie delen. De eerste uitvalsbasis was Pejo (of Peio) aan de zuidkant, waarvan uit we inlooptochten maakten en o.a. via de Vedretta de la Mare naar de gelijknamige col gingen. De Rif Casati op de Cevedale gletsjer was het tweede knooppunt. Tenslotte gingen we vanuit Sulden naar het noordelijkste massief van de Cima Vertana.
Hoewel de tochten in juli plaatsvonden viel er met name in de 2e helft veel sneeuw, wat leuke oefeningen en mooie plaatjes opleverde, maar de klimmogelijkheden beperkte.

Rond Pejo
Wilma en ik zijn net vrijdagavond aangekomen op camping Val di Sole (onder Pejo) als ook Dijs en Jörgen per auto arriveren. Rond de camping rijzen de bergen omhoog, met veel naaldbossen en bloeiende alpenweiden. Zaterdag lopen we naar de waterval bij Lago Covel. Het pad loopt eerst over een dicht begroeide helling (zie foto beginpagina), waar we een mooi uitzicht hebben over Val di Pejo met het stadje Cògolo. Na Pejo gaat de route verder omhoog tot een lieflijke alpenweide waar uit de rotswand de Cascate di Lago Covel omlaag stort.
Zondag klimmen we weer via Pejo een stuk omhoog, en volgen een lang bospad lang de westelijke helling van het Val di la Mare. Aan het einde van dit dal, bij Malga Mare, klimmen we flink omhoog langs de oosthelling. Het wordt kaler en rotsiger, maar er zijn wel veel mooie bloemen. Boven het Lago della Lama (derde foto gebiedsinformatie) hebben we een prachtig zicht op de Mont Vioz en de Palon de la Mare aan de andere kant, waar de Rio de Vedretta Rossa (Vedretta = gletsjer) zich door een steile kloof omlaag stort. Naar het noorden is de Cevedale met zijn gletsjer te zien (tweede foto gebiedsinformatie). Aan de horizon in het zuiden doemt de Presanella op.

Col de la Mare
De volgende dag zijn we per auto weer snel in Malga Mare, en lopen naar de Rif. Cevedale, een aardige hut met leuke bediening door Jane uit Engeland. Dinsdag begint om 6 uur het serieuze werk: we gaan over een ruige helling en langs twee aardige meertjes omhoog tot de Vedretta di Careser. Daar hebben we een schitterend uitzicht op de gletsjer, maar vanwege dreigende wolken en de harde wind gaan we maar niet verder. 's Middags doen we touwoefeningen voor spleetredding op de gletsjer bij de hut.
Woensdag langs de gletsjermorenen van de Vedretta de la Mare omhoog, en dan aan het touw! We maken een heerlijke tocht over deze gletsjer, waar de Monte Cevedale ver boven uit torent. Oriënteren op de gletsjer: blijf uit de wand waaronder veel stenen op de sneeuw liggen. We oefenen spleetreddingen in een aper stuk (zonder sneeuw). Boven, op de Col de la Mare, hebben we een schitterend uitzicht. In het zuidwesten de Pizzo Tresoro, en pal west het Val Furfa, met de Monte Sobretta. Aan de horizon doemt de Bernina op (1e foto gebiedsinformatie en thuispagina). Dan gaan we langs dezelfde weg weer terug.

'Rustdag'
We gaan bij de hut meteen door naar beneden en overnachten bij Pejo. De volgende dag hebben we een rustdag: we gaan via de Gaviapas naar San Caterina. Dijs en Jörgen gaan de Cima dei Tre Signori beklimmen vanaf de pas, terwijl ik en Wilma na een relaxte start een mooie autotocht (3 sterren!) naar de pas maken. Daar besluiten de Monte Gavia te doen. Als we de top naderen blijken Jörgen en Dijs daar ook al te zitten, de Tre Tre Signori beklimming bleek niet haalbaar. San Catarina blijkt veel kinderkampen te herbergen, maar we vinden toch een kampeerplek.

Cevedale gletsjer
Vanaf het eind van het Valle dei Forni lopen we het Valle di Cedec in. Het is nog steeds zonnig weer, tot we bij de Rif. Pizini aankomen: loodgrijze wolken komen omhoog. We gaan stevig omhoog naar de Rif. Casati, een grote, mooie maar dure hut. Hij ligt wel op een erg fraai uitkijkpunt aan de rand van de Cevedale gletsjer. De volgende dag zit het helemaal dicht, zodat we nabij de hut oefeningen op de gletsjer doen. Erg leuk: hoe houd je iemand die valt, en gebruik je de pickel als ankerpunt. De volgende dag zitten we nog steeds in de wolken, en gaan we over de gletsjer een stuk omhoog richting Cevedale. Een goede oriëntatieofening: op het kompas en de hoogtemeter door de diepe sneeuw stappen, terwijl je alleen witte sneeuw ziet. Daarna dalen we weer af over dikke pakken sneeuw, die tot beneden in het dal voor oogverblindend mooie landschappen zorgen.

Meertjes, sneeuw en hoge bergwanden
Sulden is een klein dorpje, dat onder de Ortler ligt. De imposante Königspitze sluit het dal naar het zuiden af . Vrijdag maken we een mooie, maar erg koude tocht naar de Rif. Serristori, die klein en gezellig is. Daar komen ook dagjesmensen met de kabelbaan, waarvan we er drie of vier zien flauw vallen (waarschijnlijk vanwege de snelle stijging). Dijs heeft als arts een mooie taak om te kijken of er niet iets anders aan de hand is. De Piani della Crodetta achter de hut biedt met een aantal meertjes en veel sneeuw een mooie aanblik. De Cima Vertana rijst spits omhoog aan de zuidoostkant, de noordkant wordt afgesloten door de Schöneck en Tschenglser Hochwand.
Eerst maken we een tocht naar de Angelusscharte. Het gaat pittig omhoog op de gletsjer, dat betekent trappetjes maken. Boven kijken we op de Laaser gletsjer. De grote Angelus Spitze gaan we gezien de weersomstandigheden maar niet beklimmen. De tweede dag lopen we onder de steile Tschenglser Hochwand naar de Kleine Angelus. Weer veel sneeuw en een steile gletsjer, en boven giert een harde wind over de col zodat we maar snel weer afdalen.

Klik op de foto voor panoramafoto

't Gevaar zit in een klein (schoon) hoekje
Tenslotte maken we een mooie tocht terug via de Schöneck. Normaal is dit een makkelijke route, maar vanwege de sneeuw die op deze hoogte nog niet gesmolten is het nu oppassen geblazen. De rotsbanden boven het pad geven een aparte sfeer. Op de Hintere Schöneck ligt een 'topboek' in een nis, waar aardige verhalen in geschreven zijn. Een lange afdaling volgt, waarbij we mooi zicht hebben op het massief achter Sulden met de Königspitze en de Ortler (panoramafoto). Beneden horen we dat er de laatste dagen veel ongelukken in de Alpen zijn gebeurd vanwege de forse sneeuwval. Terecht hebben we dus van enkele beklimmingen afgezien!